Zdrowe diety dla dzieci

To, jak karmione jest dziecko, zależy głównie od rodziców. Należy wziąć pod uwagę, że jest to spora odpowiedzialność. Prawidłowa dieta wspiera rozwój malucha. Niestety działa to również w drugą stronę – niewłaściwe nawyki żywieniowe mogą nie tylko prowadzić do nadwagi, ale również licznych chorób. Zdrowa dieta dla dzieci powinna być przede wszystkim dopasowana do wieku.

Dla niemowlaka

Pierwsze miesiące życia to okres, kiedy dziecko przechodzi prawdziwą metamorfozę. Niemowlak potrzebuje solidnego budulca, tak aby bezproblemowo zamienić się w zdrowe i szczęśliwe dziecko. W 5 miesiącu życia zaleca się wprowadzenie do jadłospisu zupek. Na początku powinny składać się one z dwóch lub trzech prostych składników. Jest to również idealny czas na podanie kaszy manny (o ile dziecko nie jest karmione piersią – w tym przypadku warto zrobić to miesiąc później). W 6 miesiącu należy wprowadzić mięso. Powinno być ono możliwie najdelikatniejsze, więc świetnie sprawdzi się tutaj kurczak lub indyk. To również doskonały czas na owocowe przeciery robione samodzielnie przez mamę. Oczywiście bez dodatku cukru. W 7 miesiącu zarówno dzieci karmione piersią, jak i mlekiem modyfikowanym mogą spożywać produkty zawierające gluten. Dietę warto urozmaicić żółtkiem jaja kurzego. W 10-11 miesiącu dieta niemowlaka zaczyna przypominać jadłospis starszaka. To czas na białe pieczywo, biszkopty, chrupki kukurydziane, herbatki, czy też przetwory mleczne. Oczywiście, tak jak we wszystkim, należy zachować umiar.

Dla rocznego dziecka

Dziecko, które ukończyło 12 miesięcy może jeść coraz więcej produktów. Oczywiście nadal nieodpowiednie są tutaj posiłki dla dorosłych, ale podczas układania jadłospisu można wykazać się większą kreatywnością. Na śniadanie, czy też kolację warto podawać różnego typu kanapki. Pieczywo białe można zastąpić grahamkami, o ile maluch będzie miał ochotę ich spróbować. Takie bułki posiadają wiele wartościowych składników, a także są bardzo delikatne.

Roczny smyk może z powodzeniem jeść chudą wędlinę, czy też posiekane mięso przyrządzone przez rodzica. Do zupy (np. jarzynowej) warto wrzucić całe jajko. Między posiłkami można podawać sucharki, przeciery owocowe, czy też kompoty. Oczywiście dieta musi być lekkostrawna – zamiast smażyć mięso, lepiej je ugotować, dusić lub piec.

Dla przedszkolaka

Maluch w wieku przedszkolnym zjada zazwyczaj to, co reszta domowników, dzięki czemu przyrządzanie posiłków jest znacznie łatwiejsze. Podstawą zdrowej diety są przede wszystkim produkty zbożowe. Naturalnie trzeba zachęcać dziecko do warzyw oraz owoców. Na uwagę zasługuje to, że mięso zwierzęce nie powinno być podawane częściej niż cztery razy w tygodniu. W pozostałe dni można zastąpić je rybą, czy też kotletami sojowymi.

Dziecko w tym wieku powinno również regularnie spożywać przetwory mleczne, czyli kefiry, jogurty, sery, twarogi itd. Ilość białka zwierzęcego nie może być zbyt duża, więc istotnym jest, aby kontrolować jego poziom.

Przedszkolaki zwykle zaczynają interesować się słodyczami, chipsami, czy też słodzonymi soczkami. Czasami nie ma możliwości uchronić ich przed takimi produktami – warto raz/dwa razy w miesiącu pozwolić im na niezdrowe przekąski. W pozostałe dni należy samodzielnie przygotowywać dziecku np. ciastka z małą ilością cukru, budynie, czy też koktajle na bazie mleka i miodu.

Share: